do 19/12/2019 - 20:30 Raadzaal
Met invoering van de wet van 30 maart 2018, kunnen lokale besturen een korting op hun responsabiliseringsbijdrage krijgen wanneer ze een tweede pensioenpijler aan al hun contractueel personeel toekennen die aan de wettelijke voorwaarden voldoet.
Om de korting in het jaar 2019 te krijgen moet een bestuur in 2019 een aanvullend pensioen toekennen en moet de overheidswerkgever dit aan alle contractanten toekennen.
Vanaf 2020 wordt er een minimumpercentage opgelegd en moet de tweede pensioenpijler minstens 2 % bedragen, vanaf januari 2021 minstens 3 %.
Aan de gemeenteraad wordt een voorstel van wijziging van het percentage van de tweede pensioenpijler ter goedkeuring voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt een voorstel van wijziging van de rechtspositieregeling ter goedkeuring voorgelegd.
Op de parking naast de Ave Maria Basisschool is men verplicht om rechtsaf te rijden wanneer men de parking verlaat.
Voorstel: deze gebodsmaatregel opheffen zodat afslaan naar links, richting Schaliestraat, mogelijk wordt. De goede zichtbaarheid bij het uitrijden van de parking en het éénrichtingsverkeer in de Schaliestraat (van Dorp naar Postweg) en Dorp maakt dat dit manoeuvre veilig kan worden uitgevoerd.
In de wijk Witte Roos staan regelmatig zware voertuigen geparkeerd. Om de geparkeerde vrachtwagens uit de woonwijk te weren, wordt voorgesteld om zonaal de maatregel E9b in te voeren. Zo wordt parkeren uitsluitend toegelaten voor personenauto's.
Tussen de woningen Jean Dambrestraat 72 en 74 ligt een smalle doorgang met doorgangsrecht voor eigenaars van de aanpalende eigendommen / woningen. Het voetpad t.h.v. deze doorgang heeft een breedte van +/ 1m20.
Wanneer een voertuig voor de doorgang staat geparkeerd, wordt de manoeuvreerruimte om met een fiets of brommer (aan de hand) te beperkt om vlot de doorgangsweg te gebruiken.
Ruisbroek wordt geconfronteerd met de doortocht van zwaar verkeer. Momenteel is er enkel een tonnagebeperking van kracht op de Fabriekstraat en Karel Gilsonstraat, waarbij de toegang verboden is voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is van 5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer).
Om het zwaar verkeer ook te weren uit de overige straten wordt voorgesteld om een zonale tonnagebeperking in te voeren, ter vervanging van de zonale hoogtebeperking.
Langs de Bergensesteenweg (N6) staan tussen Selexion en de bocht van Brukom, en tussen de toegang naar Unil en Hoogelst, vaak grote voertuigen geparkeerd. Ze belemmeren het zicht op het verkeer voor voertuigen die de bedrijven of handelszaken langs de N6 willen bereiken of verlaten.
Voorstel om de maatregel E9b, parkeren uitsluitend voorbehouden voor personenwagens, in de voeren langsheen dit gedeelte van de Bergensesteenweg (N6).
Op 28 juni 2018 werd de maatregel E9c, parkeren uitsluitend voor lichte vrachtauto's en vrachtauto's, ingesteld op de Albert Van Cotthemstraat tussen de Stokerijstraat en Sportlaan.
De politie maakte onlangs de melding dat de maatregel te kort voor de oversteekplaats t.h.v. de Stokerijstraat toegelaten is, waardoor het oversteken wordt gehinderd.
De Grensbeekweg en Tolhuisweg geven vanaf de Brusselbaan toegang naar de achtergelegen verkavelingen. In analogie met de andere zijstraten van de Brusselbaan, zal wie uit de Grensbeekweg en Tolhuisweg komt gereden voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Brusselbaan.
Na twee jaar parkeerplan Ruisbroek voerde de dienst mobiliteit in 2019 een grondige evaluatie uit, waarbij ook enkele bijsturingen van het parkeerplan werden voorgesteld. Eén van deze bijsturingen is het aanpassen van het parkeerregime op de parking van het OCMW.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het verwijderen van parkeerplaatsen voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning.
Sinds maandag 2 september is kleuterschool Puur Natuur actief in de Molenborre, Molenborrestraat 34. Het K.B. 26.4.2004 stelt dat iedere schoolomgeving moet afgebakend worden met de verkeersborden F4a en A23 (begin zone 30 schoolomgeving) en F4b (einde zone 30).
De noodzaak bestaat om de schoolomgevingen als zone-30 in te richten, waarbij de verblijfsfunctie essentieel beschouwd wordt tegenover de verkeersfunctie.
Voor de veiligheid van de zwakke weggebruikers is het aangewezen om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer in de Jan Baptist Rampelbergstraat te beperken. In overleg met de gemeente Beersel wordt voorgesteld om de snelheid te beperken tot maximum 50 km per uur.
In de Jan Baptist Rampelbergstraat werden in het verleden enkele maatregelen genomen die niet zijn vastgelegd in een aanvullend reglement. Zo werd op de Jan Baptist Rampelbergstraat en een deel van de Meerweg (tot de Henri Detréstraat), langs beide kanten van de straat een verhoogd aanliggend fietspad aangelegd, aangeduid met de borden D7 en C11. In afspraak met de gemeente Beersel wordt voorgesteld om deze borden weg te nemen.
Enkele andere maatregelen uit het verleden die niet vastgelegd zijn in een aanvullend reglement (voorrangsbepaling, F45), worden in dit aanvullend reglement opgenomen.
De dienst mobiliteit ontvangt regelmatig klachten over geparkeerde voertuigen op de Grensbeekweg, die vanaf de Brusselbaan toegang geeft naar de achterliggende woningen. De zichtbaarheid bij het uitrijden is beperkt, en de doorgang van 4m voor brandweer en hulpdiensten is niet gegarandeerd wanneer er voertuigen geparkeerd staan.
De dienst mobiliteit stelt daarom voor om een stilstaan- en parkeerverbod in de stellen op een deel van de Grensbeekweg.
De dienst mobiliteit ontving een paar klachten omtrent overdreven snelheid in de Seizoenenwijk. Aangezien hier de verblijfsfunctie primeert, wordt voorgesteld om in de Seizoenenwijk zone 30 in te voeren. Op hetzelfde moment zal het uitzonderlijk plaatselijk verkeer worden afgeschaft.
De dienst mobiliteit ontving de vraag om in de Zomerlaan parkeervakken aan te brengen. Ter hoogte van huisnummer 11 krijgt deze straat een breder profiel, waardoor het niet duidelijk is of men hier haaks moet parkeren of langsparkeren. Het parkeren verloopt daardoor niet georganiseerd.
De dienst mobiliteit ontving van de firma TTS te Eugène Ghijsstraat 46 de vraag om een laad- en loszone in te richten. Bij het laden en lossen van hun goederen wordt het verkeer op de straat namelijk regelmatig geblokkeerd.
In de Frans Timmermansstraat staan regelmatig voertuigen geparkeerd tot over de hoek met de Zuunkouter. Deze wagens belemmeren een vlotte toegang van Zuunkouter en doorgang van 4 meter is daarbij niet altijd gegarandeerd.
Vanaf 1 januari 2020 treedt de nieuwe Vlaamse taxiregelgeving in werking en kunnen uitbaters een hervormde vergunning voor het uitbaten van een taxidienst aanvragen. Voor straattaxi's worden de vaste tarieven, de quota en de beperking tot het gemeentelijke grondgebied voor taxi's geschrapt. De Vlaamse overheid wil met deze maatregelen de markt meer laten spelen, in de hoop dat er meer aanbod qua taxi’s komt en dat de prijzen gaan dalen.
De tarieven voor de vakantiekampen jeugd 2020 dienen vastgelegd te worden.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Het tarief van deze belangrijke belasting blijft ongewijzigd t.o.v. de vorige jaren.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal belastingreglementen te vernieuwen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
De werkgroep Streek- en volkskunde geeft een publicatie “Lewe” uit. Het is billijk dat de abonnees op deze publicatie hiervoor een bijdrage betalen.
De gemeenteraad dient de gemeentelijke saneringsbijdrage en -vergoeding vast te stellen.
Voorstel: verhogen van de tarieven tot het wettelijke maximumtarief.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal gemeentebelastingen te herbevestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
Voor de financiering van de uitgaven van de gemeente is het nodig om een aantal eigen belastingen te vestigen.
De reglementen 'verhaalbelasting stoepen' en 'belasting op voertuigen bestemd voor de exploitatie van taxidienst en/of voor het verhuren van voertuigen met bestuurder' vervallen in principe eind 2019.
De gemeente geeft sinds 2 jaar een toelage voor waterpreventieve maatregelen. Het is wenselijk deze toelage ook in de toekomst nog toe te kennen.
Het gebruiksreglement voor het recyclagepark werd in een afzonderlijk document opgenomen.
Het is wenselijk om voor bepaalde fracties een retributie te vragen.
De inwoners van de gemeente genieten van de regelmatige selectieve ophaling van recycleerbare materialen zoals GFT (groente-, fruit- en tuinafval), PMD (plastic-, metaal- en drankverpakkingen) en glas en van de regelmatige ophaling van het andere huisvuil (restfractie). Voor de doorrekening van de kosten volgens het principe ' de vervuiler betaalt' wordt een tarief vastgesteld per zak.
De kosten voor recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. Het principe "de vervuiler betaalt" vormt de basis van het gemeentelijk afvalbeleid. Het weghalen en verwijderen van afvalstoffen gestort of achtergelaten op niet-reglementaire wijzen en/of plaatsen en/of tijdstippen veroorzaakt kosten voor de gemeente. Het is wenselijk dat deze kosten verhaald worden op de overtreder.
Op 28 februari 2019 keurde de gemeenteraad een nieuwe versie goed van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken. Hierop kwamen een aantal opmerkingen vanuit Toezicht, waarop met dit nieuwe reglement een antwoord wordt geboden. Bovendien wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal andere wijzigingen en aanpassingen door te voeren.
Er dient een tarief te worden vastgesteld voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur door derden.
Er dient een tarief te worden vastgesteld voor het uitlenen van gemeentelijk materiaal door derden.
Het opmaken en versturen van aanmaningen aan diegenen die in gebreke blijven bij het betalen van fiscale en/of niet-fiscale schulden ten aanzien van de gemeente weegt op logistiek en financieel vlak op de gemeentelijke administratie
Er is een noodzaak om het snoeisel van werken uitgevoerd door particulieren te hakselen en eventueel op te halen.
Het is billijk hiervoor een vergoeding te vragen.
Door het toekennen van bewonerskaarten en individuele abonnementen voor voorbehouden bewonersparkings en voor blauwe zones met beperkte parkeertijd, wordt gestreefd om het kort of lang parkeren gebieds- en doelgroepgericht te faciliteren, de parkeermogelijkheden van de inwoners te verhogen en de toegankelijkheid van de handelszaken en ondernemingen te bevorderen.
Omdat de capaciteit van de kerkhoven beperkt is en het onderhoud van de kerkhoven aanzienlijke kosten met zich meebrengt, is het gerechtvaardigd hiervoor een vergoeding te vragen.
De werken aan nutsvoorzieningen langs de gemeentelijke wegen hebben een impact op het openbaar domein.
Het parkeren met beperkte parkeertijd, betalend parkeren en parkeren op plaatsen voorbehouden aan inwoners kan sinds 1/03/2004 niet meer strafrechtelijk bestraft worden.
In bepaalde gevallen is het in het algemeen belang noodzakelijk dat personeel bepaalde taken gaat uitvoeren t.g.v. overtredingen van wetten, decreten, verordeningen of gemeentelijke reglementen wanneer de overtreder dit nalaat.
Het is logisch dat deze kosten worden verhaald op de overtreder.
Het dossier werd besproken op de commissie bestuurlijke en administratieve organisatie van 12 december 2019. De gemeente heeft een aantal reglementen die allemaal betrekking hebben op de inname van het openbaar domein.
Deze reglementen werden gecentraliseerd in een reglement.
Het uitvoeren van bouwwerkzaamheden op privaat domein kan in bepaalde gevallen de gemeentelijke infrastructuur belasten/ beschadigen.
Jaarlijks organiseert het gemeentebestuur speelpleinwerking. Het is aangewezen aan de deelnemers een bijdrage te vragen voor hun deelname.
In onze gemeente zijn een aantal bibliotheekfilialen waar materialen kunnen ontleend worden. Het is noodzakelijk de tarieven voor inschrijving, uitlening en boetes te bepalen.
De gemeente wil haar burgers ondersteunen in het composteren van afval.
De gemeente geeft een vergoeding voor het gebruik van lokalen voor de verkiezingen, die geen eigendom van de gemeente zijn .
De gemeente geeft een geboorte- en adoptiepremie.
De gemeente geeft een toelage aan de erkende vereniging van lokale handelaars. Het betreffende reglement dient verlengd te worden.
De gemeenteraad dient de nominatieve gemeentelijke toelagen voorzien in het meerjarenplan 2020 goed te keuren.
Het meerjarenplan van het AGB moet, nadat het is vastgesteld door de raad van bestuur, voor goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en OCMW Sint-Pieters werd opgesteld en toegelicht tijdens de commissie van 12 december 2019.
De gemeente en OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan , maar hebben elk hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
De OCMW raad mooet eerst zijn aandeel vaststellen, vervolgens moet de gemeenteraad het gemeentelijk aandeel van het meerjarenplan vaststellen en tot slot moet de gemeenteraad het volledige meerjarenplan goedkeuren.